Salah pilih makanan..


Boleh membawa kesan tidak elok kepada badan kita. Pilihan yang bijak beserta kuantiti yang betul akan membantu kita menurunkan berat badan.

Makanan yang tidak sihat akan bertukar menjadi fatty acid. Huhu, sebab tu kita cepat gemuk bila kita makan fast food. Perasan tak portion fast food tu sangat sangat tinggi kalori, tinggi gula dan tinggi minyak?

Lepas tu bayangkan pula dah diproses berapa lama untuk sampai dalam bentuk makanan pada kita?
Aduh duh, tak boleh nak bayangkan kita dok makan benda-benda macam tu. Tu kalau makan seminggu sekali pun, bahaya.. apatah lagi kalau makan setiap hari.

Takut tak dengan lemak tersembunyi dalam tu? Tingginya fatty acid kita.

Semalam saya baru tengok rancangan dokumentari 'The Sticky Truth about Sugar'. Menakutkan amaun gula dalam setiap makanan. Dan boleh bayangkan tak berapa banyak gula untuk hanya segelas air gas yang dipakejkan sekali dengan fast food? 8 sudu teh gula!

Alamak seramnya! World Health Organisation cadangkan sehari kita perlu 6 sudu teh gula sahaja. Hanya dengan segelas air gas, kita sudah terlebih 2 sudu teh gula.

Hmm, kalau rasa susah nak cuba buang tabiat makan fast food ni, saya ada sediakan group Telegram untuk pemantauan. Jom whatsapp saya untuk ubah tabiat makanan tidak elok ni

http://coachaida.wasap.my/


Comments